تهدیدات دالان زنگزور برای روسیه و چین به مراتب بیشتر از ایران است/برخی از اصلاح طلبان درون دولت ضدیت با روسیه را دنبال می کنند/به هیچ وجه نباید در دام دروغ های آمریکا در موضوع زنگزور بیفتیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در مسائل ایجاد شده بخصوص در موضوع دانال زنگزور ایران، روسیه وچنین در راستای به وجود آمدن نظام چند جانبه گرایی و مخالفت عملی با مسئله هژمونی آمریکا و متحدانش متحد عمل خواهند کرد. دشمن با استفاده از شبکه نفوذ خود در داخل کشور تلاش می‌کند از این رهگذر روابط ایران، روسیه و چین را خدشه دار کرده و بدین وسیله توطئه های خود را در منطقه عملیاتی کند.

گروه اقتصاد بین الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ابوالفضل ظهره وند کارشناس وتحلیلگر سیاست خارجی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درگفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص حواشی ایجاد شده بر سر مساله بازگشایی و عدم تامین منافع ایران در این مسیر به چند نکته اشاره کرد و گفت: بی شک مساله دالان زنگزور موضوعی است که همزمان تهدیدات بالفعل و بالقوه‌ای برای ایران و روسیه دارد، ضمن اینکه تهدیداتی که متوجه روسیه است و بعد چین به مراتب از تهدیدات خطر آفرین برای ایران، بیشتر است.
وی در این باره تصریح نمود: در تحلیلی که نسبت به بی اعتنایی روس ها به منافع ایران برخی بیان کرده اند مبنی بر اینکه روسها در موضوع زنگزور فقط منافع خود را می بینند و منافع ایران را در نظر نمی گیرند پس آنها به این موضوع اشاره دارند که روس ها بر ضد منافع ایران عمل می کنند؛ اگر این موضوع صحت داشته باشد به این معناست که روس ها خط بطلانی بر روابط با ایران کشیده اند.
وی در این باره بیان داشت: اگر قرار به عدم همکاری ایران با روسیه باشد و روابط ایران با روسیه قطع شود ایران چه نیازی به مبادله تجاری و ارتباط با کشورهایی مثل ارمنستان و گرجستان دارد؟ چرا که چنین روابطی اثری روی تبادلات تجاری ایران به جا نمی گذارد، ضمن اینکه راه جنوب به شمال برای روسیه و چین و شراکت راهبردی ایران و روسیه حائز اهمیت است.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آقای پوتین در سفر به آذربایجان مترصد آن بوده تا راه ترانزیتی جایگزین زنگزور برای ترانزیت انرژی اعم از نفت یا گاز پیدا کند، ضمن اینکه آنچه به رئیس جمهور آذربایجان گفته پالسی است با انتقاد به این موضوع که حرکت آذربایجان در مسیر تعیین شده آمریکا و غرب برخلاف تامین منافع منطقه و خود آذربایجان است.
ابوالفضل ظهره وند یادآور شد: متاسفانه شاهد هستیم برخی از اصلاح طلبان درون دولت نیز راه تامین منافع غرب در موضوع دالان زنگزور را با ضدیت با روسیه دنبال می کنند در حالی که در سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه شاهد روشنگری و رفع سوء تفاهمات نسبت به این موضوع و مساله جزایر سه گانه از سوی طرف روسی بودیم.
ابوالفضل ظهره وند خاطر نشان کرد: بعد از جنجال ایجاد شده توسط آمریکایی‌ها و طرفداران سلطنت طلب‌ها و وابستگان داخلی علیه سخنان رئیس جمهور روسیه در موضوع بازگشایی دالان زنگزور شاهد بودیم روس ها به روشنی تاکید کردند آماده امضای توافق‌نامه استراتژیک با ایران هستند واظهار امیدواری کردند در سفر آتی آقای پزشکیان این توافقنامه امضا شود.
ظهره وند معتقد است: در مسائل ایجاد شده بخصوص در موضوع دانال زنگزور ایران، روسیه وچنین در راستای به وجود آمدن نظام چند جانبه گرایی و مخالفت عملی با مسئله هژمونی آمریکا و متحدانش متحد عمل خواهند کرد.
وی خاطر نشان کرد: به هیچ وجه نباید در دام دروغ های آمریکا و تقلب و فریبی که علیه ما و روسیه در موضوع زنگزور در پیش گرفته بیفتیم، چرا که آمریکایی ها تا کنون به غیر از اتلاف وقت و تضعیف ایران و به بار آوردن مسائل و چالش‌های گوناگون ارمغان مثبتی برای ما نداشته اند.
وی تصریح نمود: اگر قرار بود مسیر تعامل با آمریکا به نتیجه برسد آقای روحانی امروز بر سر قدرت بود در حالی که ملت ایران شاهد بودند پروژه برجام جز مصیبت و زیان و از دست رفتن ظرفیت‌های ملی دستاوردی برای ما نداشت.
ظهره وند معتقد است: بی تردید آمریکایی‌ها به دنبال خرید زمان هستند تا به تغییرات دلخواه در ایران برسند مثل عبور از موضوع ولایت مطلقه فقیه، نظام مردم سالاری دینی و تبدیل ایران به کشوری وابسته، حتی اگر موفق به اجرای این توطئه ها در داخل ایران نشدند مترصد تجزیه ژئوپلیتیکی منطقه هستند.
وی افزود: ایران برای رهایی از فشار مستمر آمریکا و جلوگیری از تجزیه منطقه اتفاقاً باید با روسیه و چین اتحاد دفاعی امنیتی و اقتصادی داشته باشد چرا که سه کشور ایران، روسیه وچین بنا به مواضع اعلامی غرب و در راس آنها امریکا سه تهدید معتبر برای دنیای غرب بخصوص آمریکا به شمار می‌روند.
وی یادآور شد:آمریکایی ها در حال حاضر نقل و انتقال نیروهای تروریستی تحریر الشام در شمال افغانستان به سوریه را آغاز کرده اند، این موضوعات مواردی نیست که نسبت به آن غفلت کنیم، بلکه دشمن با استفاده از شبکه نفوذ خود در داخل کشور تلاش می‌کند از این رهگذر روابط ایران، روسیه و چین را خدشه دار کرده و بدین وسیله توطئه های خود را در منطقه عملیاتی کند.

۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 59809

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha